ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Вектор самоврядування

Індекс публічності місцевого самоврядування. Херсонські аспекти

Міський голова м. Херсона - у середині рейтингу серед інших мерів міст України, а підконтрольні йому органи пасуть задніх

Протягом останніх чотирьох місяців в усіх обласних центрах України проходило дослідження рівня відкритості, прозорості та підзвітності органів місцевого самоврядування, за результатами якого був встановлений Індекс публічності місцевої влади. В Херсоні моніторинг проводили представники Молодіжного центру регіонального розвитку, про результати розповів Максим Єлігулашвілі на прес-конференції, що відбулась 11 листопада у прес-клубі «Новий день».

В ході всеукраїнського вимірювання учасниками було подано більше 700 запитів на отримання публічної інформації і здійснено близько 400 моніторингових візитів.

Оцінювались такі показники: доступ до публічної інформації, доступність адміністративних послуг, регуляторна політика, оприлюднення місцевих нормативно-правових актів, прозорість бюджетного процесу, забезпечення участі громадськості, функціонування офіційного веб-сайту, оприлюднення містобудівних та програмних документів.

На жаль, органи місцевого самоврядування міста Херсона опинилися у самому низу загального рейтингу. Так, Херсон в цілому набрав лише 41 % у загальнонаціональному дослідженні, лідером якого став Івано-Франківськ (67%), на рівні з нашим містом – Луганськ (41%), гірша ситуація лише у Донецьку (34%), Черкасах (37%). Даний показник виявляє низький рівень публічності, але лише 1% дозволив місту не опинитися у групі «закритих» міст.

Покращує ситуацію рейтинг міського голови Володимира Миколаєнка, який лише 5 місяців на цій посаді, проте позитивні зміни у плані відкритості є відчутними. Він знаходиться всередині загальноукраїнського рейтингу, його індекс публічності складає 49%. Такий показник досягнутий завдяки тому, що на офіційному сайті міськради вчасно розміщуються розпорядження міського голови, спрощена процедура прийому громадян, спостерігається висока медіа - активність та використання соціальних мереж як засобу інформування громадян та залучення їх до процесів вироблення рішень і контролю над їх реалізацією, створена і активно працює Громадська рада при міському голові. Проте, є і недоліки: відсутня інформація щодо персональних даних мера, а декларація про доходи міського голови розміщена у розділі «Секретар міської ради». Окремої уваги та врегулювання потребує питання проведення публічних звітів мера перед громадою міста та оприлюднення цієї звітності.

Депутатський корпус має лише 37% у визначенні рівня публічності. Проте, є і позитивні моменти. У раді діє електронна система голосування, але на сайті не створений архів голосування міських депутатів. Зручною інновацією є он-лайн трансляція засідань ради, але архів засідань також відсутній. Немає системи фіксації та оприлюднення депутатських запитів, зразків депутатських звітів, системи та оцінки діяльності депутатів на основі щорічного звіту перед виборцями. Потребує удосконалення розділ, що стосується контактної інформації про депутата, місце та часу ведення прийому громадян. Водночас, городяни мають можливість відвідувати пленарні засідання сесії, але поки дана можливість не стала практикою.

Виконавчі органи міської ради виявились теж достатньо закритою структурою в системі місцевого самоврядування в нашому місті (39%). Найбільш негативний момент - відсутня практика звіту виконавчих органів перед територіальною громадою. Інформація щодо працівників виконавчих органів міської ради доволі деталізована, навіть розміщені декларації про доходи працівників. Але відсутня інформація про членів виконкому міської ради (крім імен та прізвищ) та критеріїв, за якими відбираються кандидатури для входження до цього органу.

У місті Херсоні функціонує Центр надання адміністративних послуг, він має зручний сайт, але потребує удосконалення графік прийому, необхідно створити дистанційний, електронний запис, щоб зменшити черги та оптимізувати роботу Центру.

Структура та наповнення офіційного веб-сайту Херсонської міської ради є украй незручною та алогічною розміщення документів несистематизоване, знайти деякі документи та матеріали інколи простіше через пошук Google, ніж за допомогою пошукової системи сайту. Зокрема, один з найголовніших документів міста – Статут територіальної громади знайти на сайті можливо лише через паралельний пошук серед інших нормативних актів.

Прес-реліз Молодіжного центру регіонального розвитку