ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Моніторинг процесу децентралізації

Добре, коли реформа йде добре …

Фінансування ОТГ 2017

Напевне, успішність реформ можна звести до 3-х інгредієнтів:

– якісне управління реформою

– спільне творення якісної сучасності згори і знизу

– відчутні результати та задоволення людей.

Про реформу децентралізації з перших вуст

Реформа децентралізації почалась в 2014 році. Децентралізація означає, що  місцева влада, обрана людьми, отримує більше повноважень для забезпечення економічного розвитку, якісної освіти, медицини, культури, якісних доріг, якісних управлінських послуг тощо.

Щоб підвищити якість життя не на словах, а на ділі, потрібні кадри і ресурси, які забезпечують спроможність досягти бажаного. А це, в свою чергу, потребує об’єднання зусиль.

ОТГ або об’єднанні територіальні громади – це сучасна відповідь на проблеми занепаду багатьох українських сільських територій.

В 2015 році в Україні утворилися перші об’єднані територіальні громади і на кінець року їх було 159. На Херсонщині, на той час, утворилася тільки одна – Кочубеєвська ОТГ. В 2016 році в Україні їх було вже 366, а на кінець 2017 року було утворено 699 ОТГ. На Херсонщині зараз 27 ОТГ.

Stan OTG

Але, звичайно, не просто створення ОТГ є ціллю реформи. Реформа децентралізації рухає процес отримання громадами ресурсів та формування кадрів, здатних до вирішення головних завдань - забезпечення економічного розвитку територій та сучасного якісного життя українців.

Інформацію про те, як відбувається процес децентралізації, які результати досягнуті та які завдання намічені, журналісти з 7 регіонів України змогли почути з перших вуст - від керівника програми DOBRE «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» Беррі Рідома, Міністра кабінету Міністрів Олександра Саєнка, виконавчого директора Асоціації міст України Олександар Слобожана та віце-прем’єра Г. Зубко, які безпосередньо причетні до процесів управління реформою та сприяння її ефективності..

B. Riddom
Беррі Рідом - керівник програми DOBRE "Децентралізація приносить кращі результати та ефективність"
Sayenko
Олександр Слобожан - виконавчий директор Асоціації міст України (зліва),  Олександр Саєнко - Міністр кабінету міністрів (справа)
Zagalne_foto
Регіональні журналісти з Геннадієм Зубком - віце-прем’єр міністром, міністром регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ  України (в центрі)

Кожен з доповідачів надав журналістам розгорнуту інформацію про завдання, які виконували структури, під їх  керівництвом, в сфері децентралізації, про результати, які досягнуті на початок 2018 р. та про завдання на майбутнє. Такі зустрічі дають змогу побачити загальну картину реформи децентралізації досить об'ємно, відчути те, що називається пульсом реформи.

Управління реформою

Класика якісного управління – це якісна постановка завдань для досягнення запланованих цілей, моніторинг їх виконання та адекватне реагування на необхідність змін.

За управління реформою децентралізації безпосередньо відповідає Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Постановка завдань

Мінрегіном сформована ДЕРЖАВНА СТРАТЕГІЯ регіонального розвитку на період до 2020 року (далі Стратегія), яка комплексно охоплює всі питання регіонального розвитку.

Головними цілями Стратегії визначено:

  • підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів

  • територіальна соціально-економічна інтеграція і просторовий розвиток

  • ефективне державне управління у сфері регіонального розвитку

Ціль щодо ефективного управління у сфері регіонального розвитку, в свою чергу, першим напрямком визначає саме децентралізацію влади.

І так як розвиток регіонів включає питання розвитку економіки регіонів, інновацій, освіти, медицини, коротше кажучи, всі питання, пов"язані з якісним життям, Стратегія передбачає "запровадження механізму сильної та гнучкої координації всіх суб’єктів державної регіональної політики в процесі її формування та реалізації, взаємоузгодження регіональної політики з політикою розвитку окремих галузей та сфер".

Моніторинг виконання реформи децентралізації

Мінрегіон проводить моніторинг  регіонального розвитку, з яким можна ознайомитися на сайті Мінрегіону, а також, починаючи з серпня 2017 року, проводить моніторинг децентралізації.

Журналістам надали свіженький "Моніторинг процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування", станом на 10 січня 2018 року.

Індикатори моніторингу включають 11 показників, які відстежують динаміку формування ОТГ, результати фінансової децентралізації та децентралізацію у галузях, тісно пов’язаних з забезпеченням якості життя. З результатами моніторингу можна ознайомитися на сайті   "Децентралізація дає можливості".

Отже, які індикатори відстежуються в ході реформи децентралізації:

Індикатор 1. Динаміка формування ОТГ

Індикатор 2. Рейтинг областей щодо формування ОТГ

Індикатор 3. Інститут старост в об'єднаних громадах

Індикатор 4. Співробітництво територіальних громад

Індикатор 5. Результати фінансової децентралізації

Індикатор 6. Державна фінансова підтримка

Індикатор 7. Децентралізація у сфері освіти

Індикатор 8. Децентралізація у сфері охорони здоров'я

Індикатор 9. Децентралізація повноважень у сфері архітектурно- будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства

Індикатор 10. Децентралізація у сфері надання адміністративних послуг

Індикатор 11 Децентралізація у сфері соціальної політики

Напевне спочатку, найбільш актуальною для ОТГ  була можливість  отримати фінансові ресурси від держави на першочергові потреби - ремонти дитячих садочків, шкіл, освітлення вулиць, закупівлю шкільних автобусів, комп'ютерних класів тощо. Відповідаючи на ці потреби, державна фінансова підтримка на розвиток громад та розбудову інфраструктури  включила цілий спектр напрямків, серед яких: субвенція на соціально-економічний розвиток територій, Державний фонд регіонального розвитку, субвенція на інфраструктуру та інші ресурси (див. схему).

rozbudova infrastrukturi
rozp_subv

По розподілу субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій між регіонами (див. графік) Херсонська область отримала 140,5 млн. грн.. на 175 об’єктів і знаходиться на 22 місці з 25. Менше отримали Закарпатська, Тернопільська та Луганська області.
Щодо субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад за проектами, Херсонська область отримала 52 млн. 113 тис. грн.. на 83 проекти (це 14 місце в загальному рейтингу з 24)
Від Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) на проекти об'єднаних територіальних громад Херсонська область отримала 114 млн. 753 тис. грн.. (це 16 місце в загальному рейтингу з 25).

Паралельно виділенню фінансових ресурсів для розвитку інфраструктури та соціально-економічного розвитку ОТГ, держава ставить завдання зростання власних доходів об'єднаних громад. І вперше, з часів незалежності, місцеві бюджети склали 50% від загальнодержавного бюджету. 

Децентралізація у сфері освіти передбачає створення опорних шкіл в областях, в т.ч. в ОТГ, передачу навчальних закладів до комунальної форми власності та можливість громаді створювати сучасні якісні умови для навчання дітей .

Децентралізація в сфері охорони здоров'я передбачає  формування госпітальних округів з можливістю максимального покращення медичного обслуговування громадян.

Децентралізація у сфері надання адміністративних послуг передбачає  передачу найбільш затребуваних серед населення адміністративних послуг (реєстрація юридичної особи, приватних підприємців, права власності на нерухоме майно, місця проживання особи) тощо та широке запровадження  електронних  сервісів при наданні таких послуг з метою їх доступності та покращення.

Децентралізація повноважень у сфері архітектурно- будівельного контролю означає передачу містобудівних повноважень місцевій владі з правом самостійно визначати містобудівну політику.

Що стосується децентралізації у сфері соціальної політики, Міністерство соціальної політики України розпочало підготовку нової концепції  інтегрованої системи соціального захисту населення на рівні об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Ця секторальна децентралізація, тобто децентралізація, яка охоплює різні галузі, націлена на координацію дій з профільними міністерствами  та синхронізацію існуючих програм, яких дуже багато.

Покращення якості послуг для людей на місцевому рівні дуже важливе завдання для ОТГ. Наскільки ці завдання. в т.ч. необхідні фінанси для їх виконання, під силу ОТГ поки що питання відкриті.

Необхідні зміни та нові завдання реформи

Реформа децентралізації сьогодні, як живий організм - розвивається, враховує нові потреби, змінюється. Для задоволення потреб об’єднаних громад вирішені питання:

  • добровільного приєднання до об’єднаних громад

  • використання 35% відсотків дорожнього фонду для місцевих доріг (20% для комунальної форми власності)

  • доповнення переліку витрат на розвиток інфраструктури актуальними для ОТГ потребами:

    • розроблення проектної, містобудівної та планувальної документації;

    • придбання обладнання і програмного забезпечення для ЦНАПів;

    • закупівлю спеціалізованих санітарних транспортних засобів для лікувальних закладів;

    • погашення в установленому законодавством порядку бюджетної кредиторської заборгованості за програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ»;

    • будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також ремонт вулиць і доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).

Крім того, у 2017 році умови надання субвенції доповнилися вимогами щодо врахування потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення під час розроблення проектної документації, а також при закупівлі транспортних засобів загального користування та шкільних автобусів.

Але, головна новація - уряд погодив механізми передачі землі у власність територіальним громадам

zemlya
plan

2018 рік має стати роком земельної реформи для об'єднаних громад . "Передача землі у власність ОТГ сприятиме наповненню бюджетів громад, стимулюватиме залучення інвестицій та розвиток бізнесу" - так прокоментував ініцативу уряду виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слоожан. З інформацією щодо передачі землі з державної власності у комунальну можна ознайомитися на спеціальному порталі otg.land.gov.ua.

В 2018 році планується включення до процесу децентралізації обласних центрів.  Для цього внесли законодавчі правки в процеси приєднання, щоб уникнути зайвих перевиборів.

Ну, і звичайно, буде продовжений процес створення спроможних  ОТГ . Наступним кроком має стати формування громадами комплексних проектів для свого розвитку.

Співтворення нової реальності

Реформи йдуть тільки тоді, коли є політична воля зверху для необхідних перетворень і є зацікавленість знизу у людей, на зміну життя яких направлена реформа.

Реформа децентралізації, за визнанням багатьох експертів і безпосередніх учасників реформ, вдало поєднала в собі зацікавленість зверху і знизу.. Велику роль при цьому відіграють програми технічної допомоги з боку європейських та американських донорів.

Беззаперечно, однією з найбільших активних та успішних донорських програм є програма DOBRE "Децентралізація приносить кращі результати та ефективність"

DOBRE pos_spromoj
DOBRE index_smv

Програми, які несуть знання в ОТГ, сприяють формуванню нових компетенцій лідерів громад,  підтримують ініціативи, надають експертні пропозиції та висновки уряду, фактично породжують нову синергію - синергію взаємодії громадянського суспільства, уряду, ОТГ, донорів.

Спільне творення якісної сучасності згори і знизу - запорука отримання відчутних результатів реформи децентралізації та задоволення людей новими перспективами і, в недалекому майбутньому,  новою сучасною якістю життя, що збудована власними руками.

Добре, коли реформа йде добре. 

Ганна Парфьонова, лютий 2018 р.