ХЕРСОН. ГРОМАДА. ІНІЦІАТИВА

Портал суспільних знань і дій для розвитку Херсонщини

gerb_sity

Місто

gerb_region

Область

search_icon
 

Розвиток зеленого туризму

Лайфхаки зеленого туризму від засновника «Зелених хуторів Таврії»

Зелений туризм народився з тяги урбанізованої людини до зеленого різномаїття землі та до витоків прадавнього мистецтва людини жити в гармонії з природою, народжуючи ремесла - мистецтва для свого буття.

Даючи можливість сучасній людині вгамувати цю спрагу спілкування з природою та ностальгічну нотку за минулим, зелений туризм дає поштовх економічного розвитку сучасності. Завдяки розвитку зеленого туризму на селі, в об’єднаних територіальних громадах, народжуються нові робочі місця, зростають надходження до бюджету, розвиваються суміжні галузі малого підприємництва, а головне, люди починають вірити в майбутнє свого краю.

Олександра Долинка, знають всі на Херсонщині, хто має відношення до туризму. А якщо не чули про Долинка, то про «Зелені хутори Таврії» розголос вже давно вийшов за межі Херсонщини.

От тому й їдуть до нього не тільки на екскурсії, але й за досвідом. Олександр Володимирович Долинко – голова Голопристанської районної спілки сприяння сільському зеленому туризму. Цим видом підприємництва він займається з 1999 року і, як справжній ентузіаст розвитку цього виду туризму, готовий ділитися своїм досвідом з тими, хто хоче, щоб Херсонщина і вся Україна вкрилася зеленими оазами української автентики , які будуть привертати увагу туристів не тільки з України, але й з усього світу.

Долинко О.


 

Про сільський зелений туризм Олександр Володимирович починає розповідати з презентації свого первенця  - садиби зеленого туризму «Чайка».

Долинко О.

Це камерний, по домашньому затишний готельно-розважальний комплекс, площею в один гектар, де можуть розміститися 24 туристи. Готель, у вигляді української хати, але з родзинкою у вигляді камінної зали. Також тут є музей народних старожитностей.

Долинко О.
Долинко О.

На території садиби можна ловити рибу, кататися на човнах, є басейн для гри в слизький волейбол, сауна, зони відпочинку, пристрої для жарки м’яса і одночасного копчення риби

Долинко О.
Долинко О.

Продовженням проектів зеленого туризму О. Долинка стали «Зелені Хутори Таврії». Розташовані «Зелені Хутори Таврії» на території Великокардашинської сільської ради. Сільські господарства об’єднали свої земельні ділянки і створили на своїй території стилізовані українські хутори.

Долинко О.

Кожен хутір несе інформацію про різні види старовинних українських ремесл і традицій, де можна дізнатися і побачити на власні очі, а ще й спробувати власноруч зробити глечик, чи викувати підковку, викарбувати монетку або зварити шматочок духмяного мила.

Долинко О.
Долинко О.

А можна просто повалятися на справжньому сіновалі, скуштувати квасу зробленого за старовинним рецептом, просто походити босоніж і насолодитися природою, отримати позитивні емоції, яких так не вистачає міському жителю.

Долинко О.
Долинко О.

Туристичні проекти Олександра Володимировича Долинко постійно розвиваються, удосконалюються, пристосовуються до потреб все більш вибагливих туристів і він не планує зупинятися на досягнутому. В мріях – зробити спільні маршрути для туристів з іншими представниками зеленого туризму на Херсонщині, які вже є і які з’являться в недалекому майбутньому.

Зелені лайфхаки

Отже, поради від О. Долинка для тих, хто хоче взятися за розвиток зеленого туризму

1. Для отримання загальної інформації про зелений туризм, можна звернутися до спілки сприяння сільському зеленому туризму. Це громадська організація. Структурні підрозділи організовані на рівні столиці України, областей і районів. Тут можна отримати інформацію про форми реєстрації, статути, про закони, на базі яких відбувається функціонування садиб зеленого туризму, про принципи взаємодії між учасниками спілки.

2. Порада для керівників об’єднаних громад. Треба дати можливість стати на ноги початківцям в цій справі і всіляко сприяти розвитку бізнесу, наприклад, вашого фермера. Не треба щемити його податками, перевірками. А от реєструватися потрібно обов’язково. І привчати сплачувати податки по мірі розвитку.

3. Потрібно розуміти, що з зеленого туризму не отримаєш надприбутків, він може служити допоміжним засобом отримати дохід. Наприклад, сімейне фермерське господарство займається вирощуванням черешні. Є садиба де виділені кімнати для гостей, кухня де можна приготувати їжу. І все зв’язано з черешнею. Можна прийняти участь у зборі черешні, поїсти її досхочу.

4. Кожна садиба повинна мати своє лице. Чимось відрізнятись від інших, мати якусь «родзинку». Якщо вона буде відрізнятися тільки рівнем комфорту, вона загубиться серед інших таких же садиб. Набагато цінніше, коли садиба це гостинність з великої літери, щирі посмішки хазяїв. Люди їдуть в сільські садиби не тільки і не стільки просто відпочити, а поспілкуватись. Дізнатись про те, як люди живуть, що їдять , про що думають. Тому відноситись до них потрібно, як до довгоочікуваних родичів. У гостей виникає стійке бажання повернутися в цю родину. Ось приклад відношення до туристів: на «Зелених Хуторах Таврії» 80 відсотків відвідувачів це діти. Як будь-якому колективі є діти, які не впевнені в собі, яких усі шпиняють, а вони не наважуються відповісти. Таку дитинку видно. Протягом екскурсії екскурсовод примічає таких діток. І коли група приходить до майстра, знайомитися з ремеслами, екскурсовод таємно вказує на таку дитину і майстер вибирає його для участі в майстер класі, дарує йому той виріб, що вони зробили разом. І ця дитина стає у центрі уваги, її фотографують, у неї просять роздивитись подарунок. І вона сповнюється самоповаги, піднімається в своїх очах і в очах колективу. Скажете психологія? Мабуть, але результатом є позитивні емоції від відвідування комплексу, а це в справі туризму головне. Важливий елемент спілкування з гостями Хуторів це гумор. Кожен майстер, який зустрічає гостей заряджений на те, щоб розвеселити і потішити, підняти настрій відвідувачам. За це вони отримують додаткову винагороду.

Долинко О.

5. Чим можна ще привабити туриста? Люди їдуть за емоціями. А що дає їм ті емоції, як не зворушливі життєві історії про кохання, про зраду, про якісь незвичайні пригоди, веселі прикмети, нехай навіть вигадані. Тому придумуйте історії, які лягають на серце відвідувачів! Можна туристів знайомити з старовинними українськими самобутніми обрядами. На Зелених Хуторах групи приїжджаючих зустрічає сам господар з чарівними дівчатами в українському вбранні, які пригощають смачним хлібом та сіллю та розповідають про звичай, що потрібно обов’язково з’їсти хліб, яким пригощають господарі, бо чим більший шматок тобі дістанеться, тим щасливіша доля тобі всміхнеться. Ви б бачили з яким завзяттям гості наминають той хліб. Тобто, люди з задоволенням готові включитися в ту казку та гру, яку для них підготував господар.

Долинко О.

Обов’язково потрібно аналізувати і враховувати портрет вашого відвідувача, бо з цим пов'язаний перелік послуг, який їм затребуваний і ви маєте його запропонувати. Наприклад, проаналізувавши потік гостей Зелених Хуторів за певний період, виявили що основний відвідувач, який приносить основну частину грошей, це дівчинка від 8 до 14 років. Коли я знаю, хто приносить проекту найвагомішу частину грошей, я роблю все, щоб для цієї категорії відвідувачів умови були максимально комфортними. Тому наші послуги повинні повністю задовольняти потреби і інтереси цієї дівчинки.

Що хоче турист від сільського відпочинку? Вдень вони готові походити по траві, вони хочуть послухати як жаби квакають, але на вечір вони хочуть спати на ортопедичному матраці, митися гарячою водичкою, отримати безлімітний Wi-Fi. І їхні потреби необхідно задовольнити, щоб в наступний раз вони повернулися до вас знову.

Долинко О.

6. А де взяти кадри для зеленого туризму? Більша частина успіху справи залежить від людей з якими будете працювати. Перш за все, потрібно використовувати можливості, які надає держава. Можна прийняти участь в ярмарку вакансій, яку проводить центр зайнятості. Цікаво розповісти людям, які шукають роботу, про свій бізнес, його переваги, і знаходяться бажаючі спробувати свої сили в цьому напрямку. Також в Голопристанському центрі зайнятості є приміщення, яке дозволено безкоштовно використовувати членам спілки сприяння сільського зеленого туризму. В період міжсезоння з вересня по квітень на базі програми учбово-виробничого комбінату ми на волонтерських засадах проводимо курс лекцій по зеленому туризму, психології, техніці безпеки для учнів старших класів, студентів. Ми надаємо знання в сфері розбудови зеленого туризму і видаємо слухачам курсу сертифікат про навчання. Тобто самі дбаємо про підготовку кадрів. Для керівників ОТГ: створюйте новий відділ при сільській раді. Назвіть його інвестиційний відділ, знайдіть вашу місцеву людину, краще гарну українську дівчину, зі знанням іноземної мови, дайте їй гідну зарплату, щоб вона не дивилась у бік Польщі або Чехії. Шукайте грантові кошти, або кошти обласного бюджету(в цьому році на розвиток туризму їх виділили 5 млн. грн.), щоб відправити цю дівчинку на стажування за кордон, перейняти чийсь вдалий досвід в розбудові сільського зеленого туризму, навчитися використовувати всі можливі прийоми інтернет реклами для розповсюдження інформації про ваші пропозиції по прийому гостей в сільську місцевість.

7. Про фінансування зеленого туризму. І хоч немає державної програми фінансування зеленого туризму, але є міжнародні фонди, які,в рамках підтримки процесу децентралізації, надають допомогу в цьому напрямку, зокрема USAID. Необхідно шукати інформацію про конкурси і надсилати свої проекти. Потрібно бути готовим, що задарма гроші не дають. А ось за умови співфінансування цілком можливо.

«Для подальшого розвитку зеленого туризму хочу створити кластер» - каже О. Долинко . Це об’єднання зацікавлених сторін для створення туристичного маршруту. В нього мають увійти представники влади міста Голої Пристані, чотирьох сільських рад, дві громадські організації і вісім бізнесменів. Підпишемо меморандум, де буде зазначено внесок і вигода кожної сторони. Пропонується створити туристичні маршрути для туристів з Туреччини, Ізраїлю та Данії. Є домовленість з турагенствами цих країн про спрямування в край Чумацького шляху туристів, є інтерес до історії краю, до історичних пам’яток, є достойні бази відпочинку, які цілком задовольнять вибагливі смаки іноземних туристів. Спільна дія допоможе західним країнам відкрити Україну і залучити як можна більше туристів. Потрібно, інтегрувати Україну в світову туристичну галузь.

Як каже сам Олександр Володимирович, якщо знайдеться хтось, хто зацікавиться можливістю заробляти на зеленому сільському туризмі і вирішить , що саме це діло його надихає, можна приїхати до Садиби зеленого туризму «Чайка» або на «Зелені Хутори Таврії», роздивитися на власні очі, пощупати, помацати. Господар готовий виділити достатньо часу, щоб розповісти про можливості та перешкоди на шляху до створення власного бізнесу. Може виїхати на місце, де планується розбудувати садибу зеленого туризму, поділитися порадами, секретами пов’язаними з успішним веденням бізнесу.

Можна не вигадувати велосипеда, не гаяти часу, а вдосконалювати чужий досвід, привносити щось своє і бути успішним.

Обмін досвідом був організований в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізується Асоціацією міст України за підтримки USAID. Завдяки програмі «Маршрути успіхів» по темі: «Організація сільського зеленого туризму в громадах як основа місцевого економічного розвитку» Херсонське регіональне відділення Асоціації міст України зібрало представників Асканійської ОТГ, Білозерської ОТГ, Присивасьської ОТГ та ін.для ознайомлення та заохочення займатися такою перспективною справою для вирішення нагальних економічних та соціальних питань громад.

Тетяна Ваніна, липень 2019 року